Benvolgut amic. Aquests dies a Maó hem celebrat les Festes de la Mare de Déu de Gràcia. Tots hem xalat i hem fet bulla, com correspon per festa major, però els nombrosos canvis introduïts per l’Ajuntament en la programació han suscitat més d’un comentari. Algunes modificacions han estat purament funcionals. Altres, nascudes d’una determinada visió de la festa, pretenen afaiçonar-la, infondre-li un estil, un segell particular: es folkloritzen alguns elements protocol·laris i institucionals, i s’accentua la dimensió religiosa, assumint l’Ajuntament, en aquest cas, un paper actiu i promotor.
Vostè i Joan Fuster, més enllà de l’afecte que es professaven, en molts temes mantenen posicions no ja allunyades, sinó francament oposades. Hi ha un assumpte, però, en què coincideixen plenament: la crítica a la deriva cursi d’algunes manifestacions del folklore tradicional i de la religiositat popular, i la denúncia de la seva manipulació política. Moltes afirmacions d’un podrien ser de l’altre. Encara diré més: Fuster, iconoclasta i aspre a l’hora de parlar de moltes coses, en aquest tema té més tacte, és més ponderat. Vostè, senyor Pla, amb subtil i admirable astúcia, sovint alaba una cosa per mostrar, en realitat, l’opinió àcida que li mereix la contrària. Per exemple, quan vostè diu que Raimon li agrada per “la seva falta absoluta de gesticulació, de verbositat, de pintoresquisme, de tipisme, d’abjecte folklore de taquilla”… no cal demanar-li res més! I ja ho veu: a Fuster, la caverna reaccionària se’l va menjar viu, i en canvi a vostè, més càustic en aquests assumptes, les mateixes fures el van deixar en pau. És curiós. O potser no tant: Joan Fuster feia molta nosa. Vostè li reconeix el mèrit d’haver fet “una labor immensa que, si tinguéssim una mica de sort, podria ser el fonament d’una política certa”. Per açò, justament, van anar per ell.
Però tornem a Maó. El cas és que moltes crítiques al nou estil de l’Ajuntament van per aquí. Un membre del grup organitzador de la romeria a Gràcia —manifestació que uneix el folklore amb la religiositat popular— explica que l’anterior equip municipal els menystenia, i posa com a exemple que ni tan sols tancaven els carrers de la ciutat al trànsit rodat per facilitar-ne el pas. Cap suport municipal, cap ditada de mel. Aquest mateixa persona considera que el nou Ajuntament, i un regidor en particular, ara es vol fer seva la romeria. Enguany pretenia col·locar-hi les Casas Regionales amb els seus vestits, al més pur estil Coros y Danzas i Por el Imperio hacia Dios. Afortunadament, el van aturar a temps. “Ni una cosa, ni l’altra”, diu el crític; “l’Ajuntament d’abans no hauria d’haver menyspreat una iniciativa que ha nascut del poble i ha crescut en participants i acceptació, i el nou no ha de mesclar ous amb caragols”.
Ho subscric, i ho faig extensiu al vessant religiós de la festa. Els anteriors responsables municipals haurien de ser receptius a les crítiques constructives, revisar com han gestionat l’element religiós, i ser autocrítics amb el tracte donat a certes manifestacions populars. No perquè els agradin o els deixin d’agradar, sinó perquè són del poble. Al seu torn, el nou Ajuntament hauria d’evitar la temptació de manipular aquestes expressions, no vulgaritzar els elements protocol·laris que han viscut una positiva dignificació, i ser molt curós amb el tracte que dóna al caràcter religiós de la festa. Diuen que assumeixen la separació Església-Estat, però fan gestos que apunten a una reconfessionalització de la festa major: la recuperació del títol d’Alcaldessa Honorària atorgat l’any 1961 a la Mare de Déu de Gràcia, la presència a títol oficial en la romeria, o la més significativa tornada de les autoritats a ocupar seients d’honor a la missa de caixers. El nacionalcatolicisme, afortunadament, és mort i enterrat, i que en pau descansi per sempre. En una societat democràtica i plural, a l’Ajuntament, com a institució pública, no li pertoca honorar —ni deshonrar!— la Mare de Déu. La festa és de tot el poble. I la religió, que ens la deixin als creients, no ho troba?
Fins la setmana que ve, si Déu vol.
Nom Necessari ha dit
“El nacionalcatolicisme, afortunadament, és mort i enterrat” dius?
N’estàs segur?
Miquel Àngel Maria ha dit
Hola “Nom Necessari” (quin misteri!),
Hi vaig pensar molt quan vaig escriure aquesta frase, perquè justament em vaig fer aquesta pregunta. Al final, sí, crec que és mort i enterrat, si per nacionalcatolicisme entenem un règim polític no democràtic que formalment consagra una religió com a oficial de l’estat, i confereix a l’Església la potestat de ser la censora i la dictadora moral de la societat.
El que ara tenim, i que no hi ha dubte que pot anar per llarg i es pot intensificar, és el que W. Connolly anomena,pel que fa als EUA, la “caixa de ressonància evangèlico-capitalista”,i que aquí tindria paral·lels com, posem per cas, “caixa de ressonància catòlico-hispano-capitalista”. Un altre dia en parlaré més a fons, d’aquest tema.
Salut!
Joan de Terrassa ha dit
Ja ho podeu ben dir: mort i enterrat. I el tercer dia ressuscità…
Carlos Pons ha dit
Hem de recordar que sa festa neix de sa Religió Catòlica, per honrar a sa patrona de sa ciutat, així com a nes resto de s’illa.
Sóc creient, però no crec en l’iglesia, ja que no m’agrada sa seva forma d’actuar en sa majoria de situacions. Però així i tot, crec que s’iglesia a de tenir un paper important dins sa festa… que no te perque ser mesclat amb sa corporació municipal. Han d’anar junts però no remenats.
Salut i força
Carlos Pons ha dit
Hem de recordar que sa festa neix de sa Religió Catòlica, per honrar a sa patrona de sa ciutat, així com a nes resto de s’illa.
Sóc creient, però no crec en l’iglesia, ja que no m’agrada sa seva forma d’actuar en sa majoria de situacions. Però així i tot, crec que s’iglesia a de tenir un paper important dins sa festa… que no te perque ser mesclat amb sa corporació municipal. Han d’anar junts però no remenats.
Salut i força
Miquel Àngel Maria ha dit
Gràcies pel teu comentari, Carlos (ens coneixem?),
El que tu apuntes és la clau de tot plegat: respecte per l’origen de la festa, encaix de l’element religiós dins el conjunt, i les autoritats i l’església, cadascú responsable i protagonista dins el seu àmbit, “junts però no remenats”, que dius tu.
Crec que haurem d’insistir en el tema, perquè a la premsa d’avui veig que l’Ajuntament està disposat a revisar canvis introduïts en la festa que no han acabat de funcionar (és positiu que hi estiguin oberts), però no esmenten res de la qüestió religiosa, que ha creat malestar entre no creients (per la imposició que representa la confessionalització) i entre creients i practicants (per intromissió política en l’àmbit eclesial).
Salutacions cordials.