Ni volarà, almenys de moment. Per tant, per anar i venir entre illes, així com per traslladar-nos a terres continentals, haurem de seguir utilitzant l’avió o el barco. Sí, ja ho sé que no dic cap novetat. Que fins i tot és ridícul que malmeti tinta per escriure una cosa tan òbvia. Però és que tinc seriosos dubtes que a Madrid se n’hagin temut que el seu AVE -malgrat el nom- no vola, i que, en conseqüència, no arribarà als territoris insulars de l’Estat Espanyol.
Hem de recordar, abans de res, que en matèria d’inversions en I+R (investigació i recerca) la situació de l’Estat Espanyol és d’autèntica misèria: és l’estat de la Unió Europea que hi destina menys recursos, amb un 0,2% del PIB; això significa que de cada cent pessetes de riquesa generada a l’Estat Espanyol, tan sols dos cèntims (0,2 pts.) es destinen a investigació i innovació tecnològica. I ara, agafau-vos fort: si comptam la inversió en I+R a cada Comunitat Autònoma en relació al seu PIB, les Illes Balears figuram en l’últim lloc de totes les comunitats de l’estat. És a dir, que Espanya és el darrer estat de la Unió Europea, i les Illes Balears la darrera comunitat del darrer estat. Fascinant, no?
Fixau-vos que la política d’innovació tecnològica en matèria de transports que promou el Govern Central se centra gairebé en exclusiva en el tren de gran velocitat (això que a tota Europa anomenen TGV, i que a Madrid van batiar com AVE, que significa “alta velocidad española”). Fa un parell de setmanes, Aznar i Álvarez Cascos donaven a conèixer les xifres multimilionàries que preveu invertir el Govern Central en investigació i desenvolupament de tecnologies aplicades a l’AVE, i destacaven els beneficis que això produirà en matèria de creació de llocs de treball, de promoció de la investigació pròpia, i de creació de riquesa. El ministre Cascos emfasitzà que, amb els nous trajectes que cobrirà l’AVE, tota Espanya quedarà connectada a Europa amb un mitjà de transport modern i ràpid que incentivarà el comerç exterior, l’exportació.
Tota Espanya? No serà tant. Per molt modern, ràpid i fantàstic que sigui l’AVE, per aquí no li veurem ni l’ombra. Seria d’esperar, doncs, que el Govern Central tingués en compte la nostra insularitat, i quan parla d’innovació dels sistemes de transport fes referència a la nostra condició insular. Seria d’esperar que quan ens expliquen les bondats de l’AVE, immediatament afegissin que, com que no podrà arribar a les Illes, aquí destinaran inversions d’innovació tecnològica per al mitjà de transport que necessitam les Balears, que no és altre que l’avió. Però no. Podem esperar asseguts. En cinc anys de govern del PP a Madrid, mai no els he sentit fer cap referència a projectes d’inversió en matèria d’innovació tecnològica d’instal•lacions aeroportuàries, de navegació aèria, o de formació professional mitjana i superior de tècnics en aeronàutica.
En fi, res de nou. Ja sabem el que ens toca: cada any els bitllets d’avió són més cars, cada cop resulta més difícil trobar bones combinacions per traslladar-nos entre illes, i dels milers de milions de beneficis que els aeroports de les Illes Balears donen a AENA, aquí no en veim ni la calderilla. Des del PSM fa anys que proposam la necessitat que el Govern Central es decideixi a fer un conjunt d’inversions per crear aquí una autèntica indústria aeronàutica. Us imaginau uns bons hangars de fabricació de components aeronàutics, o bé de manteniment i reparacions, a l’aeroport de Palma? Us imaginau la quantitat de llocs de treball d’alta qualificació que això generaria? Us imaginau que tinguéssim una escola de tècnics aeronàutics que puguessin quedar a treballar a les Illes quan acabassin els seus estudis? Vaja, ens ho podem imaginar… però la nul·la sensibilitat del Govern Central cap a les peculiaritats del transport que genera la insularitat fa que, justament, no puguem fer res més que això: imaginar.
Però això no vol dir que no hi hagi res a fer. Segurament, el que ens indica és que haurem de passar de Madrid, com Madrid passa de nosaltres. Que jo sàpiga, mai ningú des d’aquí (Govern o empreses) ha provat d’establir contacte amb indústries aeronàutiques estrangeres que, amb una bona oferta (sòl industrial a bon preu, col·laboració institucional assegurada, etc.), potser estarien disposades a invertir aquí. Per què no s’espavil·la algú i tira un ham? El no ja el tenim, solen dir…
Qui pensi que pel fet de ser unes illes no podem tenir una indústria d’aquesta mena, que se’n vagi a l’illa de Wight, als sud de Gran Bretanya (25 km. de punta a punta, 126.000 habitants), i vegi les instal·lacions de “Westland Aerospace”: una empresa que, sols a l’illa de Wight, dóna feina directa a més de 1.000 treballadors, fabricant motors a reacció per avions de transport, i components d’alta tecnologia per a l’aviació civil, generant el 8% del PIB de tota l’illa de Wight. Bé, en realitat, no cal que faceu el viatge. Des de ca vostra ho podeu veure a www.gknwae.com.