Més per Menorca ha donat suport a la investidura de Francina Armengol com a presidenta del Govern de les Illes Balears a canvi de l’adopció, per part seva, de divuit compromisos concrets que haurà de desenvolupar el nou Govern.
La majoria d’aquests punts d’acord són qüestions específiques de Menorca. Així hem aconseguit compensar el centralisme mallorquí que desprenen els “Acords de Bellver”, que haurien estat l’únic full de ruta del nou Govern —l’únic compromís— sense les nostres reivindicacions. Res nou, d’altra banda: la irrefrenable propensió a identificar Mallorca amb Balears —la part pel tot— és un dejà vu constant. Però no ens hi volem acostumar. La missió de Més per Menorca és, justament, defensar els drets dels menorquins i menorquines davant els massa freqüents «oblits», perquè no ens resignam a ser ciutadans de segona divisió.
Dues de les reivindicacions que hem aconseguit incloure en aquests acords fan referència a l’educació de 0 a 3 anys. Una d’elles, a la dotació dels Equips d’Atenció Primerenca (EAP). Aquest punt diu així: «L’aplicació dels criteris d’assignació de la quota dels EAP a partir de les dades reals de cada illa corresponents al curs 2018-2019, de manera que el personal que correspongui a cada illa pugui estar incorporat a l’inici del curs 2019-2020.»
Què significa açò?
En primer lloc, que el Govern haurà d’aplicar de manera immediata l’increment d’efectius ja acordat al llarg del darrer any, perquè comencin feina a l’inici del nou curs 2019-2020: un increment de 18 nous professionals per al conjunt de Balears, que faran que els EAP sumin un total de 84 professionals a l’inici del nou curs.
En segon lloc, la distribució d’aquests efectius per illes s’haurà de fer a partir de les dades reals del curs 2018-2019. Açò, que sembla una obvietat, no ho era tant: el Govern podria haver calculat la distribució per illes amb les dades de cursos més antics, cosa que no tindria massa sentit. I el que és més important: ha de corregir les dades errònies de què disposava quan va elaborar els criteris d’assignació de les quotes per als EAP. Amb aquestes dades errònies, Menorca sortia clarament perjudicada. Amb les dades correctes del curs 2018-2019, no és que Menorca surti més beneficiada que les altres illes: simplement tothom tindrà allò que li correspon per l’aplicació correcta dels criteris.
En tercer lloc, la quota dels EAP s’haurà d’assignar tenint en compte el total d’alumnes no escolaritzats, més el total d’alumnes escolaritzats a centres educatius autoritzats. Aquest matís és important: no seria lògic, ni correcte, ni just, que es tinguessin en compte centres que «es diuen» educatius, però que el curs 2018-2019 no tenien la preceptiva autorització de l’autoritat educativa.
I tot açò, per a què? Perquè el Pacte per a l’Educació dels infants de 0 a 3 anys i la necessària equitat, signat al Parlament el 20 de març de 2019, així ho preveu. I els pactes estan per ser complerts.
Però més important que la formalitat del compliment dels acords és el seu objectiu, allò que perseguim, que no és altra cosa que l’impuls substancial i significatiu de les polítiques socials i educatives cap a la primera infància, des del rotund convenciment, avalat per incomptables estudis, que la millor inversió social és la que es dedica a les famílies amb infants petits. És una qüestió de justícia social, i també d’eficàcia i eficiència en l’aplicació dels recursos públics.
Estarem vigilants durant tota la legislatura sobre l’execució per part del Govern de tots els acords que hem subscrit a canvi de donar suport a la investidura de la presidenta. El que hem comentat aquí és un acord d’aplicació immediata. El seu compliment serà una mostra clara de la lleialtat i les prioritats d’aquest nou Govern, i generarà, sens dubte, un clima de confiança que ens permetrà avançar cap a una societat millor.
(Article publicat al diari Menorca dia 30 de juny de 2019)