Quantes vegades no hem sentit el proverbi xinès “Una imatge val més que mil paraules”? Segons això, la saviesa xinesa tradicional hauria posat la capacitat comunicativa de la imatge per damunt de la de la paraula. Doncs resulta que es tracta d’una mala traducció: l’adagi xinès diu en realitat que una imatge pot expressar el significat de mil paraules. La cosa canvia, eh?
Seria ridícul no reconèixer el poder captivador, de síntesi, suggestió i projecció de la imatge gràfica. Gràcies a això, moltes fotografies periodístiques s’han convertit en símbol d’una reivindicació, en emblema d’una crisi humanitària o d’un esdeveniment colpidor. Però la imatge no pot substituir la paraula. Sense el discurs i l’argumentació, la imatge corre el risc de la simplificació… o de la manipulació. Tots tenim en ment aquella imatge d’una nena vietnamita corrent nua després d’un atac amb napalm: la foto sintetitza tot l’horror d’aquella guerra. Però és justament aquest poder el que va dur la CIA a enganyar tot el món amb la foto d’un corb marí cobert de petroli, presumptament vessat a la mar pels iraquians durant la invasió de Kuwait de 1991. Després vam saber que la foto pertanyia a la catàstrofe del petrolier Exxon Valdez a Alaska, ocorreguda dos anys abans…
Imatge sí. Paraula, també.